Fysius:”Fysiomanager is een intuïtief en razendsnel pakket.”

Fysius stapte op 28 september 2020 over op de praktijksoftware van Fysiomanager. Fysius is gespecialiseerd in rug, nek, bekken en wervelkolom gerelateerde klachten: met 35 vestigingen en meer dan 140 gespecialiseerde rugexperts in dienst, is Fysius een toonaangevende praktijk. Al eerder spraken we met Eline Termaat, directeur van Fysius. In dat interview stonden vooral het overstapproces, de keuze voor Fysiomanager en de bedrijfseconomische voordelen centraal. Daarom leek het ons leuk om te spreken met één van de rugexperts die nu dagelijks met Fysiomanager werken. Op 7 april 2021 spraken met Iris ter Maat, al bijna 4 jaar rugexpert bij Fysius in de vestiging Winterswijk.

Iris, je werkt al vier jaar bij Fysius en opeens stapten jullie over van Intramed op Fysiomanager. Hoe was dat voor jou, moest je er erg aan wennen?

Het viel natuurlijk niet zomaar uit de lucht: we waren vooraf goed geïnformeerd en we kregen een praktische training van Fysiomanager. En ja, natuurlijk moet je even schakelen en wennen. Maar ik moet zeggen dat Fysiomanager vanaf het eerste moment vertrouwd aanvoelde. Het pakket werkt heel intuïtief, ik had het snel onder de knie.

Kun je aangeven wat je vooral positief vindt aan Fysiomanager?

Nou, daar hoef ik niet lang over na te denken: dat is de snelheid. Het werkt razendsnel. Ik was daar echt positief door verast. Daarnaast heb ik alle cliënten direct in beeld; om van het ene naar het andere dossier te wisselen hoef ik niet steeds opnieuw in te loggen, zoals dit bij cliëntendossiers van verschillende vestigingen in ons vorige pakket wel het geval was. Dat is echt een groot voordeel van Fysiomanager.

Misschien ook leuk om te vermelden: ik heb recent een wat oudere collega (die niets met computers heeft), heel snel wegwijs in Fysiomanager kunnen maken. Daarnaast begeleid ik een stagiaire en die had het helemaal snel onder de knie. Dat zegt ook wel wat; het is dus een gebruikersvriendelijk pakket dat je heel snel oppakt.

Daarnaast is het qua vormgeving kleurrijk: dat maakt het aan de ene kant overzichtelijk, aan de andere kant moest ik daar misschien wel het meest aan wennen. Dat is ook iets persoonlijks: de één heeft het liever wat kleurrijker, de ander wellicht wat soberder. Maar met de snelheid zal iedereen blij zijn, dat ben ik in ieder geval wel!

Beginscherm EPD praktijksoftware voor Fysiotherapie en overige paramedici
"Door MijnZorgtoegang van Fysiomanager krijgen we vragenlijsten vaker ingevuld retour. Dat stelt ons als therapeuten beter in staat ons werk goed te doen."

Zijn er nog andere punten die je opvielen, die je als duidelijk anders ervaart?

Iets wat ook erg handig is, is dat ik naast mijn agenda diverse notities in beeld heb. Bijvoorbeeld over taken die nog openstaan. Maar ook wanneer een cliënt zich via de cliëntenservice voor een consult heeft afgemeld, krijg ik daarvan een notitie in beeld. Dan snap ik direct waar die lege plek in de agenda vandaan komt.

Leuk om te horen: denk je dat er ook aspecten zijn die vooral jouw cliënten opvallen?

Wat duidelijk anders is voor cliënten is MijnZorgtoegang. Ik merk dat hierdoor het invullen van vragenlijsten veel gemakkelijker gaat. We krijgen er meer ingevuld terug dan dat we met het oude pakket kregen. Dat is fijn voor ons als therapeuten, zo kunnen we ons werk beter doen. En daar heeft de client zelf natuurlijk ook baat bij. Daarnaast is het handig dat cliënten in MijnZorgtoegang alle afspraken bij elkaar hebben staan. Ik wijs mijn cliënten regelmatig op dit overzicht, vooral wanneer ik in een behandeltraject een flink aantal behandelingen vooruit heb gepland. En er is binnen Fysiomanager ook een automatische afspraakbevestiging. In het oude systeem hadden we alleen een afspraakherinnering; ik vind die extra afspraakbevestiging wel klantvriendelijk overkomen.

Video afspelen

Kun je tenslotte nog iets zeggen over de servicedesk van Fysiomanager?

Ja dat kan ik, dat is een mooi punt om mee af te sluiten. Je merkt dat de specialisten Anja, Jolle en Jonnie weten waarover ze praten. En ze reageren ook heel snel! Ik vind dat belangrijk; samen met andere collega’s ben ik binnen Fysius de, zeg maar, “interne servicedesk” voor alle vragen van collega’s. Ik weet dus uit eigen ervaring dat je bij vragen altijd snel en een inhoudelijk antwoord wilt hebben. Ik moet zeggen dat dit bij de servicedesk van Fysiomanager dik in orde is!