Fysio Domstad

De mening van klanten telt bij Fysiomanager!

Regelmatig interviewen wij therapeuten die dagelijks met onze software werken. We vragen ze naar hun feedback. Hoe ervaren ze onze producten en hebben ze wellicht nog tips ter verbetering? In april 2018 spraken we met Roeland van der Put en Dorien Agterberg: beide eigenaar van FysioDomstad in Utrecht. Aanleiding voor het interview was het feit dat de praktijk ook voor het Fysiomanager-product “DeclaratieOntzorgd” heeft gekozen.

FysioDomstad heeft twee praktijken: één in hartje centrum en één in Stadion Galgenwaard, het voetbalstadion van FC Utrecht. Een logische plek want de bij FysioDomstad wordt veel aan sportfysio gedaan. Alle therapeuten zijn zelf ook actief in de sport. Naast Sportfysio en gewone fysiotherapie zijn er diverse specialisaties in huis, waaronder dry needling. Op Zorgkaart Nederland wordt de praktijk gewaardeerd met het cijfer 9!

U bent vanaf de start van uw praktijk, 4 jaar geleden, klant bij Fysiomanager. Kenden jullie de EPD-software van Fysiomanager al?

Ja, we kenden het allebei van werkzaamheden bij eerdere praktijken. Maar we werkten er toen nog niet zelf mee. Ik, Roeland, heb bijvoorbeeld nog gewerkt met Incura. Samen hebben we ook nog met de combi Intramed/Fysioroadmap gewerkt. We wisten dat Fysiomanager simpeler in gebruik was, software meer van deze tijd. Toen we voor onszelf begonnen was de keuze snel gemaakt.

Wat zijn de sterke punten van het programma? Wat komt er spontaan in jullie op?

Het is gewoon een zeer gebruikersvriendelijk programma. Voor ons is de shopfunctie erg handig en belangrijk: we hebben veel producten die we verkopen, zoals diverse soorten tape voor onze sportfysio. Wat vooral spontaan in me opkomt heeft niet eens zoveel met de software zelf te maken, maar meer met de organisatie: bij Fysiomanager werken vooral aardige mensen! We kennen elkaar echt! Weet je waaraan je ook kunt zien dat het een goede club is? Er is ongelooflijk weinig verloop van personeel. Wij werken al 4 jaar lang heel intensief met ze samen en we hebben nog niemand zien vertrekken!

Natuurlijk zijn er ongetwijfeld ook minder sterke punten?

Zoals gezegd gebruiken we de shopfunctie in onze praktijk vrij regelmatig. Het werkt op zich goed, maar je moet wel behoorlijk wat handelingen verrichten voordat je na de verkoop van een product daadwerkelijk de factuur kunt versturen. Het grote voordeel van de shopfunctie is wel dat de transactie volledig in de administratie wordt meegenomen. Maar in het gebruik kan het wel wat handiger, minder stappen. Overigens hebben we begrepen dat dit in 2019 aangepast gaat worden.

Heeft u ervaring met de servicedesk van Fysiomanager en zo ja, welke dan?

Ja, we hebben er zeker ervaring mee; we hebben veel contact met ze gehad. Eén woord: vaklui! Inhoudelijk erg goed en in hun dienstverlening zijn ze erg servicegericht. Ik denk wel dat het heel handig zou zijn wanneer de servicedesk vanaf 8.00 uur open zou zijn. Natuurlijk respecteren wij de kantoortijden maar de meeste therapeuten zijn al vanaf 7.30-8.00 uur aan het behandelen. Wanneer er dan iets misgaat, bijvoorbeeld bij de opstart van het systeem, dan zijn ze wel bereikbaar. Maar terwijl ik het zeg realiseer ik me dat het bij ons nog nooit is voorgekomen.

Uw praktijk deed mee aan de pilot van DeclaratieOntzorgd en vanaf begin 2018 bent u een van de eerste betalende klanten; jullie zijn er dus zeer bekend mee?

Ja, je kunt wel zegen dat wij alle ins en outs van dit product kennen! Gelukkig wel, want het heeft enorm veel stress van ons weggenomen. Toen wij in 2016 van een eenmanspraktijk naar een maatschap gingen (Roeland was oprichter/enig aandeelhouder; Dorien werd toen mede-eigenaar) moesten alle afspraken en contracten met de zorgverzekeraars worden omgezet. Dat was veel werk en we hadden dat in eerste aanleg wel goed op orde. Dorien, die ook hoogzwanger was, had er erg veel tijd ingestoken. We hadden zelfs alles gecheckt bij de zorgverzekeraars en die hadden ons ook bevestigd dat alle “vinkjes” goed stonden. Echter toen het op het declareren aankwam, ging het volledig mis. Het werd een chaos, waaraan we zelf niks meer konden doen! De situatie was er echter wel! Retourinformatie is normaal gesproken al een puzzel; maar retourinformatie gebaseerd op verkeerde uitgangspunten, dat is helemaal niet meer te volgen. Het was voor ons een hele stressvolle periode!

Hoe heeft u het uiteindelijk allemaal weer op de rit gekregen?

Simpel gezegd: Fysiomanager heeft ons er doorheen geholpen! Ik weet nog dat we samen in de auto zaten toen we Jolle van Fysiomanager aan de telefoon kregen. Het gesprek kwam op een mogelijk nieuw product van Fysiomanager: hiervoor werden deelnemers voor de pilot gezocht. Toen we begrepen dat het om een product ging dat ons hele declaratietraject uit handen zou nemen, zeiden we direct “Ja!”. Beter gezegd: we schreeuwden het. We hebben zitten juichen in de auto dat wij met de pilot konden meedoen. Ik heb geen aandelen in Fysiomanager dus ik hoef het hier niet voor ze te verkopen: maar de geboden service was écht fantastisch. Een 100% partner in het opschonen van ons gehele, toen zeer onoverzichtelijke, declaratietraject. Samen kregen we alles weer op de rit. Fysiomanager heeft zich echt als partner laten zien; als dank hebben we flessen wijn gestuurd, zo goed voelde het allemaal!

Inmiddels is de pilot voorbij. Hoe bevalt DeclaratieOntzorgd in de echte praktijk?

Het product is gewoon super: alles wordt ons uit handen genomen, inclusief het versturen van facturen naar individuele klanten. We moeten binnenkort met onze secretaresse om tafel want haar takenpakket kan worden uitgebreid met andere zaken. Ze begint tijd over te houden! DeclaratieOntzorgd sluit exact aan bij hoe wij willen werken: wij willen behandelen, basta! Geen gedoe met randzaken. Natuurlijk kost zo’n dienst geld, maar het levert ons 300% meer werkvreugde en positieve energie op. Ik kan het elke praktijk aanraden.

Werkvreugde en comfort is jullie dus wel wat waard?

Zeker! We weken hard en dan willen we ook comfortabel werken. Een EPD bijvoorbeeld moet lekker draaien, je werkt er dagelijks mee, het is de “backbone” van je organisatie. Als dat hapert of niet logisch in elkaar zit dan frustreert je dat enorm. Bij Fysiomanager is dit gelukkig helemaal oké: een logisch programma, geen gekke haperingen, het doet wat het moet doen. Daarnaast zijn er natuurlijk altijd werkzaamheden die er in een praktijk ook bij horen. Declareren bijvoorbeeld. Voorheen zaten Dorien en ik een hele vrijdagmiddag samen om de retourinformatie te verwerken. We deden het bewust samen, omdat we er allebei een ongelooflijke hekel aan hebben; gedeelde smart is immers halve smart. Nu zitten we bij wijze van spreken op het terras! Dat we ons geen zorgen meer hoeven te maken over het declareren en de retourinformatie voelt erg goed! Het zijn echt extra waardevolle uurtjes die we nu aan andere en leukere zaken besteden!

Tenslotte, afsluitend: zou u Fysiomanager aanraden aan collega-therapeuten?

Ja, 100%. Ik zou het EPD zelf een rapportcijfer 9 willen geven. Het is gewoon een goed product. En DeclaratieOntzorgd kwam voor ons op het perfecte moment. We hebben het met twee handen aangegrepen en we zijn heel blij dat de pilot uiteindelijk heeft geleid tot het op de markt brengen van het definitieve product. Fysiomanager heeft bewezen een echte partner te zijn: een club die je kent, die naar je luistert en bovendien tijdig innoveert.