Fysiotherapie Goudenregen in Den Haag bestaat al tientallen jaren en ondanks de regelmatig wisselende bezetting van therapeuten is de praktijk een begrip in de Haagse Bomen- en Bloemenbuurt. Ook recent is er een wisseling in de maatschap geweest; op 1 augustus 2017 nam Claudia Dohm de praktijk van Marian van Kalmthout over.
Met haar “52 jaren jong” is Claudia een bijzondere therapeute, ze begon pas op haar 46e jaar aan de studie fysiotherapie. Haar tweede liefde is fotografie, hetgeen ze hiervoor vakmatig beoefende. Toen na Claudia’s toetreding tot de maatschap de rust was teruggekeerd, was de tijd rijp om over te stappen op nieuwe praktijksoftware, een al langer gekoesterde wens van de maten.
Per 1 januari 2018 is de praktijk volledig overgegaan naar Fysiomanager. Claudia is de beheerder van het systeem, logisch dus dat we begin november 2018 met haar spraken om te vragen naar de ervaringen tot nu toe.
Sinds 1 januari dit jaar werkt de praktijk met Fysiomanager; vertel eens, hoe kwam Goudenregen in contact met Fysiomanager?
Fysiomanager is een bekend pakket. Via de website vroegen we een demo aan, net als dat we dat deden bij FysioRoadmap en Intramed. De demo van Fysiomanager beviel ons veruit het best: deze werd live bij ons op de praktijk gegeven. Eigenlijk waren we heel snel om. Een helder, logisch pakket. En ook heel belangrijk: een erg visueel aantrekkelijk pakket met al die gekleurde bolletjes. Ikzelf ben vanuit m’n liefde voor fotografie visueel ingesteld dus ja, ik was helemaal enthousiast.
Je noemt het een visueel aantrekkelijk pakket: wat komt er nog meer in je op als positief?
Nou, dat ligt wel in het verlengde van dat visuele aspect. De rode icoontjes -een teken dat er nog iets in het dossier ontbreekt of niet klopt- zijn duidelijk en ook uitdagend. Het is soms net een wedstrijd met jezelf om zo snel mogelijk alle rode icoontjes zwart te krijgen: het signaal dat een taak is afgerond. In onze praktijk werkt dat, we worden gestimuleerd om alle stappen te doorlopen. Dus de mooie lay-out is niet alleen cosmetisch; het stimuleert om ermee aan de slag te gaan en om de dossiers volledig in te vullen. En dat werkt goed, ondanks het feit dat twee van onze vier therapeuten behoorlijk “anti-dossier” zijn.
Anti-dossier? Wat bedoel je daar precies mee?
Ha,ha, ik bedoel dat natuurlijk niet zo letterlijk. De dossiers worden bij ons wel degelijk goed en volledig ingevuld. Maar ik vertel niks nieuws als ik zeg dat de laatste jaren de administratieve en procedurele druk op de fysiotherapeut enorm is toegenomen. Een therapeut wil behandelen, patiënten van hun klachten afhelpen. Dat geldt ook bij ons.
We zijn met z’n vieren en qua leeftijd allemaal 50-plussers. Er is dus veel ervaring, maar het betekent ook dat we de wereld van de fysiotherapie enorm hebben zien veranderen. Hoe fijn is het dan als je een pakket hebt, dat ook therapeuten uitdaagt die niet zo enthousiast worden van het invullen van een patiëntendossier. Dat doet Fysiomanager, dat is wat ik bedoelde.
Als ik het goed begrijp is gemak en overzichtelijkheid ook een belangrijk aspect geweest om voor Fysiomanager te kiezen?
Ja, dat kun je zeker zeggen. De demo was goed en overtuigend. We zagen hoe eenvoudig het pakket werkte. Het visuele aspect, de duidelijk agenda, het sprak ons aan. We waren alle vier gemotiveerd om met dit pakket aan de slag te gaan en dat is eigenlijk nog steeds zo. Kijk, we hebben niet op prijs gekozen. Volgens mij is Fysiomanager niet het goedkoopste pakket maar onze insteek was dus: hoe overzichtelijker, hoe handiger, hoe beter!
Kun je mij ook minder positieve aspecten van het pakket benoemen?
Jazeker. Volgens mij wordt er al aan gewerkt door Fysiomanager, maar ik loop tegen het volgende aan: bij het invullen van de “procedure” vermeldt het systeem bij elk onderdeel automatisch het tijdstip van invullen. Als je de “procedure” niet meteen tijdens de anamnese invult
(maar net als ik vaak achteraf), moet je bij elk apart onderdeel de tijd en datum handmatig aanpassen. Tenminste als je het kloppend wil hebben met het tijdstip van de intake. Dat zijn veel extra handelingen die bij elkaar veel tijd kosten.
Ik zou het handiger vinden als het invultijdstip voor de hele procedure automatisch op het behandelmoment
gezet wordt, met een mogelijkheid dat achteraf handmatig nog te wijzigen. Daarnaast zijn er nog een aantal kleinere zaken; niet echt noemenswaardig. Bovendien werken we er nog geen jaar mee; we zien dat onze handigheid met het pakket nog steeds toeneemt.
Heb je veel contact gehad met de servicedesk en kun je aangeven hoe je deze beoordeelt?
Ik heb veel contact gehad: ik ben immers de beheerder en heb dus het hele systeem, inclusief declareren en verwerken van retourinformatie, onder mijn hoede. Uiteraard roept dat de nodige vragen op. Ik kan alleen maar positief zijn over de servicedesk. Wat een verademing, kundige mensen die je goed en vaak meteen helpen. En lukt het niet direct dan is het wel binnen één of twee dagen. Super, heel belangrijk!
Laatste vraag: Fysiomanager verstuurt regelmatig serviceberichten, de zogenaamde “toeterberichten”: wat vind je hiervan?
Ik weet wat je bedoelt: in het begin vond ik de rode toeter behoorlijk irritant. Maar al snel kwam ik er achter dat je de berichten kunt wegklikken en op een later tijdstip alsnog kunt lezen. Ze zijn altijd via het hoofdmenu terug te vinden. Ja, nu vind ik het handig. Ik lees het wanneer het me uitkomt, de informatie is relevant en zeker niet te lang. Langere berichten hebben een link om de rest te lezen, Prima wat mij betreft.