Chat with us, powered by LiveChat

TopzorgGroep: ‘Meer dan 16 jaar beweegt Fysiomanager met ons mee.’

Op 7 juni 2021 spraken we met Roos Lubbers-Slee, Quality Director van de TopzorgGroep. Een sterk groeiende paramedische organisatie die op dit moment in totaal 34 vestigingen telt in Brabant, Zeeland, Gelderland en Utrecht. Bij de TopzorgGroep vind je totaalzorg: van fysiotherapie, manuele therapie, gespecialiseerde fysiotherapie (kinderfysiotherapie en bekkenbodemtherapie), ergotherapie, oefentherapie Cesar, diëtetiek tot en met medisch fitness. Alle paramedische disciplines zijn onder één dak verenigd, vanuit de gedachte dat passende, persoonlijke zorg voor de patiënt altijd centraal staat.

Roos, fijn dat je aan dit interview wilt meewerken! Op de website las ik dat de TopzorgGroep totaalzorg in de regio aanbiedt? Wat bedoelen jullie daar precies mee?


Foto Roos Lubbers-Slee, Quality Director van de TopzorgGroep

Totaalzorg betekent dat je kijkt naar passende zorg die de patiënt nodig heeft. Niet naar wat je aan zorg aanbiedt, maar de patiënt staat centraal. Dat klinkt misschien wat cryptisch, maar ik zal het uitleggen. Een individuele fysiotherapiepraktijk zal haar klanten vooral fysiotherapie adviseren. Wanneer de klachten om een andere discipline vragen wordt de patiënt, als het goed is, doorverwezen. Wij kijken anders; patiënten krijgen bij ons de behandelmethode die hun klachten wenst en vereist.

Ben je klant bij de TopzorgGroep dan zorgen wij ervoor dat we de juiste specialisten inschakelen om met jouw klachten aan de slag te gaan en herstel te bevorderen. Patiënten hoeven bij ons niet worden doorverwezen, ze krijgen bij ons ‘in house’ de specialisatie en de hulp die ze nodig hebben. Dat doen we met een grote regionale dekking en dichtbij huis: zorgaanbieders zoals huisartsen en ziekenhuizen willen namelijk graag zakendoen met paramedische partners die ook in diezelfde regio actief zijn.

Fysiomanager kwam in 2005 op de markt, ik begreep dat je één van de eerste 20 klanten bent.

Tja, hoe zou jij met “jouw 16 jaren ervaring”, Fysiomanager typeren?​

Al zeer lange tijd werk ik met volle tevredenheid met Fysiomanager. Ik ben erg content met het aanbod, anders ben en blijf je niet zo lang klant. Wat ze typeert? Spontaan zeg ik dat ik het goed van Fysiomanager vind dat ze altijd met ons meegroeien. Ze blijven kritisch nadenken over hoe onze expansie binnen hun software en dienstverlening blijft passen. Maar ook, wat ze eventueel zelf moeten doen om in de pas te blijven lopen met onze groei. Een organisatie die met ons meebeweegt dus. Heel mooi en waardevol om te zien!

Kun je hier ook een concreet voorbeeld van geven?

Jazeker! Bij een groot aantal van onze vestigingen kun je rechtstreeks een afspraak plannen. Dit is heel modern en vooruitstrevend. Bij een aantal andere vestigingen wordt het plannen van een afspraak via ons telefonisch planbureau geregeld. Fysiomanager heeft het mogelijk gemaakt dat onze medewerkster op het planbureau tegelijkertijd in de agenda’s van meerdere vestigingen kunnen kijken. Ter plekke wordt in de gewenste regio, bij de juiste praktijk, een afspraak ingepland. Dat is dus precies wat we nodig hebben en verlangen van onze software. 

Kwalitatieve, passende totaalzorg die voor iedereen dichtbij huis beschikbaar is, dat is onze ambitie; Fysiomanager helpt ons daar al jaren bij, als flexibele en betrouwbare partner!
Foto Roos Lubbers-Slee, Quality Director van de TopzorgGroep
Roos Lubbers-Slee
Quality Director van de TopzorgGroep

Werken jullie met 34 praktijken ook in één en hetzelfde pakket?

Ja, het is maar net hoe je dat definieert. Alle patiëntendossiers zijn en blijven gescheiden. Formeel zijn we één organisatie, we hebben één AGB-code voor alle vestigingen, dus is onze hele organisatie eigenaar van de patiëntgegevens. In de praktijk is het niet zo dat een therapeut uit Zeeland inzicht heeft in een patiëntendossier in Utrecht. Dat heeft ook weinig zin en is wettelijk niet toegestaan.

Het is wel weer handig wanneer een patiënt van Zeeland naar Utrecht verhuist. Dan wordt het dossier opengesteld en is direct beschikbaar. Op het gebied van factureren en declareren zie ik Fysiomanager wel als één pakket: wij factureren en declareren op één locatie voor 34 praktijken tegelijkertijd! Dat werkt heel goed en is (kosten)efficiënt binnen Fysiomanager.

Doordat jullie zo hard groeien, worden er natuurlijk ook steeds nieuwe vestigingen aan de TopzorgGroep toegevoegd. Hoe gaat dat precies?

Je zou het inmiddels bijna een routine kunnen noemen. Fysiomanager is goed ingespeeld op het in rap tempo aansluiten van nieuwe vestigingen. Zodra de overgang van een praktijk naar de TopzorgGroep definitief is, maken we een planning. We leggen vast wanneer de datamigratie van de individuele praktijksoftware naar Fysiomanager plaatsvindt. We plannen een datum waarop de nieuwe medewerkers door Fysiomanager getraind worden zodat ze kunnen werken met het pakket. Daarnaast hebben wij senior-therapeuten in dienst die twee weken na de migratie bij de praktijk nagaan of alles lekker loopt. Zij weten ook alles van Fysiomanager en voorzien de nieuwe collega’s van de nodige tips & trics. Om de hele migratie af te ronden, doen ze na twee tot drie maanden nogmaals een check up.

logo Topzorggroep

Je noemde de migratie van de patiëntgegevens al. Wat is jouw ervaring daarmee?

Dit plannen we met beleid en zeer zorgvuldig. Een praktijk is pas “overgezet” als alle beschikbare patiëntinformatie ook is overgezet. Met name op dit aspect wil ik Fysiomanager een groot compliment geven. Voor de feitelijke migratie hoeven we onze deuren namelijk niet te sluiten; we zijn zogezegd “nooit uit de lucht”.

Om 18.00 uur sluiten wij het “oude” softwarepakket af, de volgende dag starten we op en zijn we volledig operationeel binnen Fysiomanager. Fysiomanager begeleidt deze trajecten goed en foutloos. Indien er een hick-up is, dan moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat het nooit aan Fysiomanager ligt en ook dan wordt het snel en efficiënt opgelost

Laatste vraag: gaat de TopzorgGroep uiteindelijk heel Nederland veroveren?


Misschien klinkt dat wat te commercieel voor een partij die passende zorg voor de patiënt voorop heeft staan. Laat ik het zo zeggen: er is geen harde groeidoelstelling geformuleerd, maar ambitieuze partijen sluiten zich met liefde en plezier aan bij ons. In de praktijk merken we dat regio’s nu eenmaal niet ophouden bij provinciegrenzen. Een zorgaanbieder die werkt in Zuid-Brabant en Noord-Limburg, werkt graag samen met een paramedische partner die ook in beide gebieden werkt. Zo groeien wij bijna automatisch van de ene provincie naar de andere provincie, van de ene regio naar de andere. Het is dus heel goed denkbaar dat de TopzorgGroep uiteindelijk naar een landelijke dekking toegroeit. Indien Fysiomanager blijft meebewegen met ons zoals ze al jaren doen, dan heb ik het volste vertrouwen in deze gezamenlijke groei.

Wil je ook een EPD dat met je mee groeit?

Laat ons dan kennis met je maken!