In ons rondje langs onze gebruikers stopten we dit keer bij FYNNFysio in het mooie Friesland. Een gebruiker van het allereerste uur. FYNNFysio mochten we in februari 2005 als één van de eerste klanten verwelkomen, een maand nadat we met Fysiomanager op de markt kwamen! Nog steeds is deze prachtige praktijk met vestigingen in Leeuwarden, Drachten, Dokkum, Heerenveen en Franeker een trouwe klant. We spraken midden in de vakantieperiode met Martha Ament. Samen met haar man en oprichter Jurjen Ament, medeoprichter Berttrand Hofstra en zijn vrouw Margreeth Zuiderhof, voeren zij de directie over FYNNFysio. Martha houdt zich vooral bezig met kwaliteitsbeheer, administratie, de website, PR en natuurlijk alle werkzaamheden die tijdens de vakantieperiode van Margreeth moeten worden overgenomen.
Martha, fijn dat je ons te woord wilt staan. Natuurlijk begin ik dit interview niet eerder dan dat ik gevraagd heb, hoe het met jullie gaat in deze bijzondere Corona-tijd?
Ja, we leven inderdaad in bijzondere tijden. Toen de crisis echt serieus werd en we de praktijk moesten sluiten waren we er gelukkig goed op voorbereid. Zowel mentaal maar zeker ook zakelijk; de praktijk is heel gezond, we kunnen tegen een stootje. Maar het komt hard aan. Met meerdere vestigingen en personeel in dienst, lopen de kosten snel hoog op! Gelukkig konden we een aantal behandelingen online voortzetten, maar alles bij elkaar zijn we wel anderhalve maand dicht geweest. We zijn nu gelukkig weer volop aan het werk en hopen natuurlijk, net als de rest van Nederland, dat die tweede golf uitblijft.
Jullie zijn echt al meer dan 15 jaar klant; Wat weet je je nog te herinneren van die beginperiode in 2005?
Laat ik eerst zeggen dat ik in die tijd nog niet formeel bij de praktijk betrokken was. Maar als “vrouw van” heb ik alles van heel dichtbij meegekregen. Zo weet ik me nog te herinneren dat het best spannend was om voor Fysiomanager te kiezen. Jurjen en Berttrand hebben in die begindagen zichzelf wel eens achter de oren gekrabd of ze er goed aan hadden gedaan, voor Fysiomanager te kiezen. Maar het product heeft zich keer op keer bewezen en is in de loop der jaren beter en beter geworden. Dat kan ik, nu ik er al een aantal jaren zelf mee werk, uit eigen ervaring zeggen. En het is een feit dat het aantal administratie-uren binnen de praktijk behoorlijk is afgenomen; we zijn er gewoon minder lang mee bezig.
Martha Ament
Berttrand Hofstra
Jurjen Ament
Margreeth Zuiderhof
Mag ik vragen van welke functies binnen Fysiomanager jij vooral gebruikmaakt?
Ik houd me veel met de agendavoering bezig: het is handig dat elke vestiging en therapeut een eigen kleur in de agenda heeft, dat is kleurrijk maar wel heel overzichtelijk. Ook houd ik het inschrijven van nieuwe patiënten via MijnZorgtoegang goed in de gaten. Door het thuis invullen van de gegevens is de patiëntkaart al aangemaakt. Dat scheelt veel tijd bij de intake hier op de praktijk. Wat ik ook handig vind is dat de patiënt automatisch een afspraakbevestiging krijgt voor de juiste locatie en dat ik desgewenst de tekst van die mail kan wijzigen of aanvullen. Zelf ben ik niet verantwoordelijk voor het declaratietraject, dat doet Margreeth. Maar nu zij op vakantie is, doe ik het. Hoewel ik er weinig ervaring mee heb, is het heel goed te doen.
Aangezien jullie een praktijk hebben met meerdere vestigingen, is Business Intelligence denk ik ook een thema?
Jazeker, dat gebruiken we continu. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat alle data beschikbaar is tijdens het managementoverleg. Het is hele goede informatie, er is nog veel meer data beschikbaar dan dat wij momenteel gebruiken. We gebruiken het in de gesprekken met ons personeel; bijvoorbeeld, of we werken volgens het gemiddelde of dat we soms meer of minder tijd aan zaken besteden dan gemiddeld. We kijken ook naar andere aspecten: zo constateerden we dat er al langere tijd niet meer door een bepaalde huisarts naar ons werd doorverwezen. Toen we navraag deden, bleek de huisarts niet meer op de huisartsenpost te werken. We hebben toen gelijk kennisgemaakt met de nieuwe huisarts.
Tenslotte: mis je nog iets bij Fysiomanager of wil je iets specifieks melden?
Nou missen doe ik niks, we zijn tevreden. En wat ik aan het begin al zei, het lijkt wel of dat het steeds makkelijker wordt om met Fysiomanager te werken. Ik realiseer me dat dit ook komt door mijn toegenomen ervaring met het pakket. Verder vind ik de kosteloze webinars erg handig en zijn onze bevindingen met de servicedesk heel goed: in bijna alle gevallen heb je dezelfde dag een duidelijk antwoord op je vraag. Tenslotte hebben wij ook Twinfield aan Fysiomanager gelinkt; dat werkt ook prima!