Fysi-Osten: al 15 jaar klant, al 15 jaar tevreden!

Zoals bekend bellen we regelmatig met onze klanten. Soms omdat we willen weten hoe nieuwe toepassingen binnen Fysiomanager worden gebruikt, soms gewoon om te horen hoe het met ze gaat. Dit keer leek het ons leuk te bellen met Ton Schotsman, een klant van Fysiomanager vanaf het allereerste moment. Fysiomanager kwam in januari 2005 op de markt, Ton werd klant in februari! Hij is al sinds 1984 fysiotherapeut. Een echte “old school vakman” met een specialisatie op Kaakfysiotherapie. Hieronder het verslag van een leuk gesprek dat plaatsvond begin juli 2020.


Ton, jij bent klant van het allereerste uur, misschien zelfs wel de allereerste! Wat kun je je nog herinneren van de tijd toen je voor Fysiomanager koos, 15 jaar geleden?

Tja, dat wat een compleet andere tijd. Een tijd waarin praktijksoftware er nog één was van servers en van losse modules die letterlijk fysiek op je eigen computer stonden. Ik weet nog, als ik in die tijd thuis een behandelplan wilde afmaken, moest ik een back-up maken van de praktijkcomputer en die dan aanzetten met een briefje “AFBLIJVEN” erop geplakt. Als er dan niemand aankwam kon ik met de back-up inderdaad thuis verder. Absurd, maar je wist niet beter. Net in de tijd dat ik voor mezelf ging beginnen, trok Fysiomanager met een roadshow het land door om hun spiksplinternieuwe product te promoten. Het was helemaal nieuw, het eerste en dus enige webbased programma. Ik was gelijk om, dat wilde ik hebben!

Ton Schotman

Tja, je kunt het je bijna niet meer voorstellen dat het toen zo ging. Hoe was de start, was het spannend?

Nee, eigenlijk helemaal niet; Fysiomanager deed vanaf het begin wat het moest doen en ik ging er zonder problemen mee aan de slag. Kijk, ik heb heus wel eens met de servicedesk gebeld, met Jolle, die werkt er overigens ook nog steeds. Maar niet vaak! Het feit dat ik al 15 jaar klant bent, zegt denk ik wel genoeg over mijn tevredenheid. Het was toen niet de goedkoopste optie maar wel zeer vooruitstrevend en ik vind eigenlijk nog steeds dat ze vooroplopen.

behandelkamer fysi-osten

Mag ik daarop inzoomen: wat is het eerste dat in je opkomt als sterkste punt van Fysiomanager?

Daar hoef ik niet lang over na te denken: het is een intuïtief, logisch programma dat de gebruiker aan de hand meeneemt. Zelden hoef ik iets op te zoeken of na te lezen, het programma zit zo in elkaar dat ik vanzelf de juiste stappen zet, de juiste klikken doe. 


Gebruik je alle functies en mogelijkheden, zoals iDeal en FM-VideoConsult?


Eerlijk gezegd niet. Dat komt omdat ik het niet nodig heb. Kijk, ik ben een solo-praktijk met eigenlijk alleen maar klanten die een zorgverzekering hebben die mijn behandelingen dekt. Met de declaratiemodule heb ik werkelijk in 5 minuten mijn facturen bij de zorgverzekeraars liggen. Als ik daarnaast nog eens 2 particuliere facturen per maand heb is het al veel. Met betrekking tot FM-VideoConsult: ik ben echt van het fysieke behandelen. Fysiotherapie is een vak dat je met de handen uitoefent. Ook in de recente Corona-tijd heb ik geen gebruik gemaakt van videobellen. Wel heb ik een aantal kaakpatiënten telefonisch kunnen helpen. Maar de meeste cliënten wil ik per se zelf “onder handen” nemen. Dus dan is videobellen geen oplossing. Overigens vind ik het wel goed dat Fysiomanager ermee kwam, zonder extra kosten; er zullen zeker praktijken mee geholpen zijn.

Zijn er nog zaken die op je verlanglijstje staan, die je mist bij Fysiomanager?


Nou ik mis niks, ik ben zoals gezegd erg tevreden, ik vind dat het goed werkt. Wel wil ik een stap gaan maken met Fysiomanager Analytics. Ik heb een demonstratie van Peter gehad en daarvan was ik erg onder de indruk. Begin dit jaar ben ik verhuisd naar een nieuwe locatie; hoewel mijn nieuwe praktijk slechts 100 meter verderop gevestigd is, bracht en brengt dit natuurlijk extra werk met zich mee. Daarbovenop kwam Corona, dus tot nu toe is het een bewogen jaar. Zodra ik alles op orde heb, ga ik me echt verder in Analytics verdiepen.

Laatste vraag: Zou je Fysiomanager aanbevelen aan therapeuten die willen overstappen? Wat zou je tegen ze zeggen?

Ik kan Fysiomanager zeker aanbevelen: de kracht is het intuïtieve, het gaat allemaal logisch en vanzelf. Bij de dagelijkse gang van zaken heb je daaraan het meest. Met Fysiomanager kun je je concentreren op je werk, het pakket helpt en ondersteunt je daarbij! En inmiddels kan ik na 15 jaar bevestigen dat het ook een zeer stabiel programma is. Als ik me goed herinner heb ik in al die jaren misschien alles bij elkaar één uur geen verbinding gehad. En dat kwam door een storing bij het serverpark, dat lag niet eens aan Fysiomanager!